Jak tworzymy menu

NASZE MENU

Menu, które oferuje Kuchnia Cateringowa jest tworzone zgodnie z zasadami i założeniami diety naturalnej oraz w zgodzie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia dotyczącym żywienia dzieci i młodzieży w szkołach i przedszkolach.

Przy ustalaniu jadłospisu na kolejne miesiące mamy przede wszystkim na uwadze Kalendarz Sezonowości. Bazujemy głównie na świeżych, sezonowych warzywach i owocach nabywanych u zaufanych, sprawdzonych dostawców. W najnowszej, opublikowanej w styczniu bieżącego roku przez Instytut Żywności i Żywienia piramidzie zdrowego żywienia warzywa i owoce są produktami na najważniejszym miejscu. To właśnie warzywa i owoce powinniśmy spożywać w trakcie każdego posiłku, a więc 5 razy w ciągu dnia. Dlatego właśnie codziennie proponujemy zupy na wywarze warzywnym, zupy-kremy, aby „przemycać” te warzywa, które są mniej chętnie zjadane przez dzieci, sosy warzywne, świeże owoce, musy owocowe, a w okresie zimowym także suszone owoce.

Podstawą naszego codziennego jadłospisu są zboża i właśnie zboża królują na talerzach i w miskach dziecięcych dań. To właśnie z nieprzetworzonych kasz i płatków różnorodnych zbóż czerpiemy energię, węglowodany złożone dają nam siłę i chęci do pracy, zabawy i nauki. To nasze codzienne paliwo zarówno do wysiłku fizycznego jak i umysłowego. Kasza jaglana, orkiszowa, kukurydziana lub płatki owsiane czy jęczmienne – oto doskonały pomysł na ciepłe, energetyczne śniadanie. Między 7:00 a 9:00 rano nasz układ pokarmowy jest w maksimum energetycznym, dlatego też śniadanie jest na pewno najważniejszym posiłkiem. Kasza jęczmienna pęczak, różne odmiany ryżu, ale też makaron pełnoziarnisty to baza drugich dań obiadowych. Zboża to również używane przez naszych kucharzy mąki. Staramy się mieszać różne rodzaje tych glutenowych i bezglutenowych, zawsze też dodajemy mąkę z pełnego przemiału czyli bogatą w składniki mineralne, witaminy oraz błonnik.

Dla bezpieczeństwa i zdrowia dzieci wykluczamy i nie używamy białego cukru, glutaminianu sodu oraz półproduktów i żywności wysokoprzetworzonej. Stosujemy naturalne zioła suszone i świeże, pamiętamy przez cały rok o zielenienie (szczypior, natka pietruszki). Dbamy aby w jadłospisie nie zabrakło pestek dyni, ziaren słonecznika, sezamu, siemienia lnianego i migdałów.

Priorytetem jest by w ciągu miesiąca wykorzystać jak najwięcej różnych produktów spożywczych, wtedy istnieje największe prawdopodobieństwo, że odżywimy organizm, co oznacza, że jak największa liczba składników odżywczych, substancji mineralnych i witamin zostanie wchłonięta.

Dbamy również o odpowiednie napoje. Jesienią i zimą przeważają rozgrzewające napary ziołowe, kompoty, kawa zbożowa. Wiosną i latem przeważają napary z ziół ochładzających. Wszystkie dostosowane do potrzeb dzieci i młodzieży, wspomagające pracę jelit po posiłku.

Jestem przekonana, że jadłospis oparty na założeniach diety naturalnej jest najlepszym sposobem odżywiania dla dzieci i młodzieży.

mgr inż. Dominika Nitschke-Michalak

dietetyk, doradca żywieniowy

zdrowo, SEZONOWO

To, w jaki sposób będziemy odżywiać Nasze Dzieci przyniesie efekty w postaci wzmocnionej odporności, uśmiechu i chęci do działania, a przede wszystkim dobre odżywianie zagwarantuje zdrowie Naszych Dzieci teraz i w przyszłości.